Όλα για το ΝΑΤΟ – του Μίκη Θεοδωράκη

21.05.2018

Οι λαϊκές μειοψηφίες δεν χαράζουν αλλά παραχαράζουν την ιστορία. Γι’ αυτό και ο κ. Τσίπρας θα πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι τουλάχιστον ως προς τα εθνικά θέματα θα πρέπει να λειτουργήσει σαν σημείο αναφοράς της συντριπτικής πλειοψηφίας του ελληνικού λαού.
Γνωρίζει πολύ καλά ότι βρίσκεται στη θέση του πρωθυπουργού χάρη στις εκλογικές αλχημείες των εθνικοφρόνων παρατάξεων που κατάφεραν να μας κυβερνούν από το  τέλος του εμφυλίου έως σήμερα.
Μετά την επίθεση των Μνημονίων και με την ανάδειξη των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ σε κυβέρνηση, οι άλλοτε κραταιές παρατάξεις έπεσαν στον λάκκο που οι ίδιες έσκαψαν για τους άλλους.
Τελικά όμως όπως αποδείχθηκε, η εθνικοφροσύνη είναι εφτάψυχη. Και θα έλεγα ότι έγινε με τους Συριζαίους ακόμα πιο επιθετική και ανάλγητη απέναντι στα λαϊκά κυρίως στρώματα εφαρμόζοντας ακραίες πολιτικές οικονομικής αφαίμαξης που είναι βέβαιο ότι δεν θα τολμούσαν και δεν  θα μπορούσαν να επιβάλουν οι εθνικόφρονες της Δεξιάς και του Κέντρου. Αυτή είναι η αλήθεια που φυσικά πονάει όσους αισθάνονται ακόμα αριστεροί.
Δεν θα ασχοληθώ εδώ με την κατάσταση της ελληνικής κοινωνίας. Αυτή τη στιγμή το κυρίαρχο θέμα είναι το Πατριωτικό-Εθνικό μας συμφέρον. Όλοι γνωρίζουμε ότι ο κ. Ζάεφ έχει ένα μεγάλο πρόβλημα. Είναι οι ακραίοι εθνικιστές της χώρας του, τους οποίους γνωρίσαμε πολύ καλά κατά τη διάρκεια της προηγούμενης κυβέρνησης. Είναι αυτοί που εκφράζουν με κραυγαλέο τρόπο το «όνειρο» της Μακεδονίας του Αιγαίου. Όμως πιστεύω ότι το ίδιο «όνειρο» έχει ασφαλώς και ο κ. Ζάεφ όπως και το σύνολο των Σκοπιανών.
Με άλλα λόγια, με τον κ. Ζάεφ υπάρχει μεν μια οπωσδήποτε περισσότερο μετριοπαθής πολιτική, όμως στο βάθος δεν μπορεί παρά να πιστεύει κι αυτός στην αλυτρωτική πολιτική που εξ άλλου είναι και η μόνη διαφορά που τους χωρίζει από την Σερβία.
Η Μακεδονία του Αιγαίου σχηματίστηκε από τον Τίτο με στόχο να αποσπάσει όλη την Βόρεια Ελλάδα όπως το είχε επιχειρήσει προηγουμένως μαζί με τον Βούλγαρο Δημητρώφ πείθοντας μάλιστα και το ΚΚΕ να συνταχθεί μ’ αυτή την ενέργεια για ένα μικρό διάστημα.
Σε περίπτωση όμως που τα Σκόπια γίνουν μέλος του ΝΑΤΟ, θα είναι ευκολότερο για τους αμερικανούς να μας εκβιάζουν σείοντας πάνω απ’ το κεφάλι μας την Νατοϊκή «Μακεδονία» σαν μπαμπούλα για να ενδώσουμε σε νέες πολιτικές που θα ήθελαν να μας επιβάλουν.
Τώρα διαπιστώνουμε ότι η νέα ονομασία που είχε προταθεί προ ημερών («Μακεδονία του Ίλιντεν»), έγινε αποδεκτή από την εθνικιστική αντιπολίτευση στα Σκόπια. Αυτό τι μας δείχνει; Δεν φανερώνει τάχα ότι το όνομα αυτό γίνεται ουσιαστικά όργανο στα χέρια των φανατικών των Σκοπίων, όταν θα επανέλθουν αύριο-μεθαύριο ως Κυβέρνηση με τις γνωστές ακραίες θέσεις;
Φυσικά εμείς που πρωτοστατήσαμε στις λαϊκές συγκεντρώσεις στην Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα, παραμένουμε πιστοί στις αποφάσεις του ιστορικού Συμβουλίου των Αρχηγών των Κομμάτων του 1992. Όπως είπα και στην ομιλία μου στο Σύνταγμα, την ιστορική νομιμοποίηση για το όνομα «Μακεδονία» μόνο εμείς, οι Έλληνες θα μπορούσαμε να τη δώσουμε. Αλλά αυτό θα μπορούσε να το κάνει όχι το 29%  αυτών που ψήφισαν στις προηγούμενες εκλογές αλλά αν είναι δυνατόν το 100% των Ελλήνων.
Με δεδομένο τον μεγάλο κίνδυνο που θα προκαλέσει για την εθνική μας ακεραιότητα, η υποχώρηση στο όνομα αποτελεί πράξη εθνικής μειοδοσίας.
Αθήνα, 21.5.2018
 
 
 
Welt για το «Mikis Theodorakis on the Road»:  
Ο Μίκης καθορίζει την εικόνα μας για την Ελλάδα… Η ταινία «Dance Fight Love Die- With Mikis Theodorakis on the Road» παρουσιάστηκε σε πρώτη, ειδική εκδήλωση προβολής και συζήτησης με τον σκηνοθέτη, τους συντελεστές της παραγωγής και τους ηθοποιούς στον ιστορικό κινηματογράφο Babylon του Βερολίνο.

«Ο συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης, 92 ετών, καθορίζει την εικόνα μας για την Ελλάδα δεκαετίες τώρα. Η μελωδία του «Ζορμπά» είναι γνωστή στον καθένα. Τώρα, ένα κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ αναδεικνύει τον αστείο αναρχικό πίσω από την πολιτική μουσική», γράφει η γερμανική Die Welt, για τη νέα ταινία-ντοκιμαντέρ «Dance Fight Love Die- With Mikis Theodorakis on the Road» που παίζεται στους γερμανικούς κινηματογράφους.

Με τίτλο «Το αντάρτικο του Μίκη Θεοδωράκη. Φυλακή. Βασανιστήρια. Φυλακή. Βασανιστήρια. Φυγή. Φυλακή. Βασανιστήρια. Μια κωμωδία», η γερμανική εφημερίδα δημοσιεύει ρεπορτάζ για την πρεμιέρα της ταινίας-ντοκιμαντέρ του Αστέρη Κούτουλα για τον Μίκη Θεοδωράκη.

Η ταινία παρουσιάστηκε σε πρώτη, ειδική εκδήλωση προβολής και συζήτησης με τον σκηνοθέτη, τους συντελεστές της παραγωγής και τους ηθοποιούς στον ιστορικό κινηματογράφο Babylon του Βερολίνου.

 

«Στην ταινία του Αστέρη Κούτουλα, εξόριστο Έλληνα της Σαξωνίας, ο Θεοδωράκης ταξιδεύει για 30 χρόνια σε όλο τον κόσμο. Με την κάμερά του ο Κούτουλας ήταν εκεί, όταν ο μεγαλύτερος ίσως εν ζωή Έλληνας βρέθηκε στην Ανατολική Γερμανία, για να διευθύνει το «Άξιον Εστί», αλλά και στη Ν. Αφρική και όπου έπρεπε να αναγνωστεί και να ακουστεί η «Μπαλάντα του Μαουτχάουζεν». Μπορεί να υπάρχουν άνθρωποι που βλέπουν τον Θεοδωράκη σαν ιστορική φιγούρα, σαν μαρξιστή στην ιστορία της μουσικής, που ζήτησε καταφύγιο στην Ανατολή, όταν οργανώθηκε εκεί μια εκδήλωση αλληλεγγύης, και στη Δύση χόρεψε με τον Άντονι Κουϊν τον «Ζορμπά».

Μπορεί κανείς να ρωτήσει τον Μαρξ τι θα απομείνει από τα έργα του, όταν ο καπιταλισμός απλώς θα τα ενσωματώσει όπως και όλα τα άλλα, που θα μπορέσουν να θέσουν υπό αμφισβήτηση το σύστημα. Έτσι όπως βλέπει κανείς τον Θεοδωράκη στην ταινία πώς διαμαρτύρεται το 2012 στην αναπηρική καρέκλα ενάντια στα μέτρα λιτότητας που επέβαλε η ΕΕ και καταστρέφει τα πνευμόνια του με τα δακρυγόνα. Η ταινία δείχνει τη συνείδηση της ματαιότητας που πρέπει να έχει ο επαναστάτης του παρόντος. Κι αυτό ο ίδιος ο σκηνοθέτης Κούτουλας το ονομάζει «κωμωδία»», αναφέρει το ρεπορτάζ της Die Welt και επισημαίνει:

«Κι όμως, η ιστορία πίσω από την κωμωδία δεν είναι αστεία: Όταν ο Θεοδωράκης ήταν 18 ετών, πολέμησε με τους αντάρτες ενάντια στους φασίστες, πολέμησε σαν κομμουνιστής τους «βασιλικούς», που τον έβαλαν στη φυλακή και τον βασάνισαν, έφυγε να σπουδάσει στο Παρίσι και έγινε συνθέτης, γύρισε στην πατρίδα, οι στρατιωτικοί εγκαθίδρυσαν τη δικτατορία στην Ελλάδα, ξανά φυλακή και βασανιστήρια, το 1974 έδωσε παράσταση στο Παναθηναϊκό Στάδιο στην Αθήνα, όπου το 2015 έγινε δημοψήφισμα για τη διάσωση του χρεοκοπημένου κράτους από την ΕΕ. Ο Θεοδωράκης ήταν αντίθετος».

«»Κάνει πάντα πολιτική», λέει η Νάνα Μούσχουρη για τον Θεοδωράκη. «Ακόμα κι όταν κάνει μουσική»», γράφει επίσης η Die Welt και συνεχίζει: «Ο Αστέρης Κούτουλας τον αποκαλεί «αναρχικό του πνεύματος» και το αποδεικνύει κιόλας με την ταινία του. Ανάμεσα σε βιντεοσκοπήσεις και εικόνες αρχείου με γερμανικά τανκς, ελληνικές διμοιρίες ΜΑΤ και μασκοφόρους διαδηλωτές δείχνει αποσπάσματα του έργου του συνθέτη σε τοποθεσίες όπως το «Asylum» στην Alexanderplatz και τον προαστιακό μεταξύ ανατολικού και δυτικού Βερολίνου».

 

Αμβούργο: Συναυλία με έργα Μ. Θεοδωράκη

Στο πλαίσιο της «Εβδομάδας Αλληλεγγύης με την Ελλάδα» δόθηκε την Πρωτομαγιά στο Αμβούργο συναυλία- αφιέρωμα στον Μ. Θεοδωράκη. Στο επίκεντρο η μελοποίηση του Canto General του νομπελίστα ποιητή Πάμπλο Νερούδα.

Ο συνθέτης και μουσικός Γκέχαρντ Φόλκερτς, η τραγουδίστρια Γιούλια Σιλίνσκι και ο ηθοποιός Ρολφ Μπέκερ 

Ο συνθέτης και μουσικός Γκέχαρντ Φόλκερτς, η τραγουδίστρια

 Γιούλια Σιλίνσκι και ο ηθοποιός Ρολφ Μπέκερ

«Ακόμα κι αν κόψεις όλα τα λουλούδια δεν μπορείς να εμποδίσεις την άνοιξη να έρθει», έγραφε ο χιλιανός νομπελίστας ποιητής Πάμπλο Νερούδα στο magnus opus του Canto General. H μελοποίηση από τον Μίκη Θεοδωράκη αυτού του ύμνου στην ιστορία, τη φύση και τους ανθρώπους της Λατινικής Αμερικής καθώς και του αγώνα των λαών της κατά της αποικιοκρατίας, παλαιάς και σύγχρονης, διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στην «Εβδομάδα Αλληλεγγύης με την Ελλάδα» που διοργανώνεται από 27/4 μέχρι και 5/5 στο Αμβούργο με την υποστήριξη του ελληνικού προξενείου.

Με τίτλο «Αήττητη άνοιξη» ο συνθέτης και μουσικός Γκέχαρντ Φόλκερτς, η τραγουδίστρια Γιούλια Σιλίνσκι και ο ηθοποιός Ρολφ Μπέκερ παρουσίασαν χθες το βράδυ στην ευαγγελική εκκλησία της Αγ. Τριάδας στη συνοικία του Αγ. Γεωργίου αποσπάσματα από το Canto General, όπως «Οι ελευθερωτές», «Εγώ θα ζήσω», «Κάποια ζωντανά», «Βλαστήσεις» αλλά και ιδιαίτερα αγαπητά τραγούδια του Μ. Θεοδωράκη στη Γερμανία όπως «Άρνησις», «Νύχτα μαγικιά» και «Καημός». Οι τρεις καλλιτέχνες επέλεξαν συνειδητά λιτά εκφραστικά μέσα, τραγούδι, απαγγελία και πιάνο, και πέτυχαν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο να μεταφέρουν στο κοινό την πεμπτουσία των μελοποιήσεων του Μίκη Θεοδωράκη. Καταλυτική υπήρξε η συμβολή του Ρολφ Μπέκερ, ο οποίος απήγγειλε στα γερμανικά στίχους του Canto General, όπως μόνο ένας κορυφαίος θεατρικός ηθοποιός είναι σε θέση να πράξει.

Το «παρών» του Μίκη Θεοδωράκη

Πλήθος κόσμου γέμισε ασφυκτικά το χώρο της εκκλησίας

Πλήθος κόσμου γέμισε ασφυκτικά το χώρο της εκκλησίας

Γερμανοί αλλά και Έλληνες που είχαν γεμίσει ασφυκτικά το χώρο της εκκλησίας και σιγοτραγουδούσαν πότε στα γερμανικά, πότε στα ελληνικά και πότε στα ισπανικά τη μουσική του Μ. Θεοδωράκη, άκουσαν με συγκίνηση το μήνυμα του έλληνα συνθέτη, ο οποίος αν και το είχε προγραμματίσει δεν κατάφερε τελικά για λόγους υγείας να παραβρεθεί στην εκδήλωση. Με το μήνυμά του ωστόσο ο έλληνας δημιουργός υπογράμμισε τη σημασία της συναυλίας, ενώ παράλληλα διαβεβαίωνε το κοινό ότι, έστω και νοητά, είναι παρών.

Η «Εβδομάδα Αλληλεγγύης με την Ελλάδα» διοργανώνεται στο Αμβούργο από το «Σύλλογο Στήριξης του Μητροπολιτικού Κοινωνικού Ιατρείου Ελληνικού» (Förder- und Freundeskreis Elliniko e.V.), ο οποίος φέτος συμπληρώνει πέντε χρόνια ζωής, σε συνεργασία με το «Σύλλογο Κατοίκων της Συνοικίας Αγ. Γεωργίου». Παράλληλα σε εικαστικές εκθέσεις και προβολές ντοκιμαντέρ με θέμα την οικονομική κρίση στην Ελλάδα διοργανώνονται βραδιές ενημέρωσης για τις επιπτώσεις της πολιτικής λιτότητας και των περικοπών στη χώρα. Χθες, την Πρωτομαγιά, εκπρόσωποι ελλήνων και γερμανών εργαζομένων συμμετείχαν σε κινητοποίηση του Γερμανικού Συνδέσμου Εργαζομένων (DGB) στο κέντρο του σημαντικότερου γερμανικού λιμανιού.

Πλήθος τιμητικών εκδηλώσεων σε Γερμανία και Αυστρία

Η «Εβδομάδα Αλληλεγγύης με την Ελλάδα» διοργανώνεται από το «Σύλλογο Στήριξης του Μητροπολιτικού Κοινωνικού Ιατρείου Ελληνικού» σε συνεργασία με το «Σύλλογο Κατοίκων της Συνοικίας Αγ. Γεωργίου»

Η «Εβδομάδα Αλληλεγγύης με την Ελλάδα» διοργανώνεται από το «Σύλλογο Στήριξης του Μητροπολιτικού Κοινωνικού Ιατρείου Ελληνικού» σε συνεργασία με το «Σύλλογο Κατοίκων της Συνοικίας Αγ. Γεωργίου»

Η χθεσινή συναυλία στην εκκλησία της Αγ. Τριάδας είναι μόνο η αρχή πλήθους τιμητικών εκδηλώσεων σε Γερμανία και Αυστρία για τον Μίκη Θεοδωράκη που ολοκληρώνονται τον Ιούλιο. Στο Βερολίνο πραγματοποιείται σήμερα 2/5 η πρεμιέρα της ταινίας-ντοκιμαντέρ «Dance Fight Love Die – With Mikis on the Road» σε αίθουσα του ιστορικού κινηματογράφου Babylon. Η ταινία του Αστέρη Κούτουλα θα αρχίσει να προβάλλεται στους γερμανικούς κινηματογράφους από τις 10 Μαΐου.

Την Παρασκευή 4/5 παρουσιάζεται στη Δρέσδη, στην ανακαινισμένη αίθουσα Kulturpalast το Canto General, με την χορωδία Singakademie Dresden, την ορχήστρα Elbland Philharmonie Sachsen και τον αρχιμουσικό Έκεχαρντ Κλεμ. Στις 8/5 στην εκκλησία Stiftskirche του Τίμπινγκεν θα παρουσιαστεί η Λειτουργία αρ. 2, καθώς και το έργο «Χορός Ασικικός», ενώ στις 6/6 Ιουνίου στην Αυστρία ο Μ. Θεοδωράκης θα ανακηρυχθεί επίτιμος διδάκτορας του Πανεπιστημίου Σάλτσμπουργκ. Δύο μέρες αργότερα στην πόλη Λιντς πραγματοποιείται συναυλία με το «Άξιον Εστί», ενώ οι εκδηλώσεις ολοκληρώνονται στις αρχές Ιουλίου με την παρουσίαση του Canto General στη Βόννη στις 1/7 και στην Κολωνία στις 7/7.

Στέφανος Γεωργακόπουλος